Frågor och svar:
1. – Behöver jag vara hemma när ni kommer?
-Har vi gått igenom alla detaljer innan städningen så behöver du inte stanna hemma men vi är tacksamma för feedback direkt efter städningen, speciellt första gången.
2. –Har ni eget material med er?
– När det gäller flyttstädning så har vi all städmaterial med oss. När det gäller
hemstädning/veckostädning så står Kunden för städmaterial och en välfungerande dammsugare med en tom påse i! Beställer du fönsterputs på högt uppsatta fönster så skall du antingen be oss att ta med oss en stege eller se till att det finns en stege som är tillräckligt lång.
3. – Vad måste jag göra innan städerskan/fönsterputsaren kommer?
– Tänk på att det ska vara undanplockat från leksaker, kläder och andra föremål som kan hindra utförandet av arbete. Diskbänken skall vara fri från disk. Se till att blomkrukor, gardiner och andra föremål inte står i vägen för fönsterputsaren.
– om skruvarna på fönsterbågarna är övermålade eller så pass slitna att de inte går att skruva isär så tvättar vi enbart in- och utsidan.
– Om fönstret sitter snett eller inte går att öppna av andra orsaker måste ni informera oss om detta. Vi tvättar då bara sidan som vetter inomhus.
– persienntvätt ingår inte i fönstertvätt utan måste beställas separat
4. – Måste jag lämna ut nycklar?
– Nej, om du garanterar att alltid vara hemma när städningen börjar. Kunden kan gömma nycklarna på ett överenskommet ställe utomhus, detta görs dock på kundens eget ansvar.
5. – Lämnar ni garanti på städning?
– Ja, det gör vi. Eventuella klagomål vid besiktningstillfället åtgärdas snarast möjligt, dock senast 48 timmar efter utfört arbete. Klagomål efter denna tid beaktas ej!
6. – Är ni försäkrade?
– Ja. Vi är försäkrade hos Trygg Hansa för eventuella skador som kan uppstå under städtiden.
7. – Hur betalar jag?
– Betalning sker mot faktura i efterskott. Betalningen sker till vårt bankgiro. Om fakturan inte betalas inom angiven period tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
8. – Vad gör jag för att få skattereduktion för husarbete?
– Ingenting. Skatteavdraget görs direkt på fakturan.
9. – Vad gör jag för att få skattereduktion för ROT-arbete?
-Ansökan om ROT-avdrag gör på en separat blankett.
10. – Vid sjukdom eller semester hos personal
Vi försöker så långt det är möjligt, med hänsyn för sjukdom, semester eller
andra förhinder, se till att det är samma personal som utför aktuell tjänst hos kunden.
Om ordinarie personal inte kan komma ut för att utföra uppdraget meddelar
Vi vem som ersätter ordinarie städare tills denne åter är i tjänst.
Vi ordnar så att en vikarie kommer ut på plats samma dag, eller vid för kort
varsel, senast dagen efter, alternativt, om detta ej passar kunden, avtalas ny tid.
11 – Avbokningsregler:
Avbokningen måste göras senast 24 timmar före ett arbetstillfälle. I annat fall
debiteras kunden fullt pris.
Alla avbokningar måste ske skriftligen via email eller sms.
Om kunden vill boka om ett avtalat arbetstillfälle till närmaste dag/dagar så försöker vi ordna det om det är möjligt. Om ordinarie städare inte kan följa ombokningen så försöker vi, så långt det är möjligt, ordna vikarie.
Om veckostädningen infaller på en röd dag måste kunden själv meddela om man önskar behålla städningen den bestämda dagen eller ändra städtillfället till en annan dag. Om kunden ej meddelat oss sina önskemål gällande detta avbokas det städtillfället som infaller på den röda dagen automatiskt.
12 – Garanti och reklamation
Vi lämnar garanti på utfört arbete. Om kunden är missnöjd med utfört arbete eller om något har missats vid utförandet av arbetet kan detta åtgärdas utan extra kostnad inom 3 dagar, förutsatt att kunden meddelat oss detta senast 48 timmar efter utfört arbete. Klagomål efter denna tid beaktas ej! Kunden får avbryta samarbetet med vi men måste betala för den utförda tjänsten även om kunden väljer att inte låta vi åtgärda bristerna.
13 – Kompensation och prisavdrag
Arbetsplatsen skall vara undanplockad på känsliga och bräckliga föremål inför varje arbetstillfälle. Det är kundens ansvar att ställa undan sakerna kunden är särskilt rädd om. Vi ersätter inte för förstörda föremål om kunden ej har satt dessa föremål i säkert förvar eller upplyst vi om dessa föremål.
Eventuell ersättning av skador som uppkommer under städpasset och som orsakats av vi utbetalas endast om kunden rapporterar en sådan skada inte
senare än 48 timmar efter det aktuella arbetstillfället. Skadan som anmäls senare än så kommer inte att beaktas.
Visar det sig att skadan uppstått pga. fel eller brist på information från kundens sida eller tredje part ansvarar vi inte för skadan.
Utbetalningar av skador sker direkt till kundens bankkonto och får på inget sätt kvittas mot kundfakturor.
Om skadan har uppstått på ett fast objekt har vi rätt att rätta till skadan eller
har rätt att anlita ett annat företag för att åtgärda skadan.
Städmaterial och städutrustning kompenseras inte oberoende av orsak till felet.
Naturligtvis är vi varsamma vid handhavandet men det är inte möjligt att undvika slitage av utrustningen och även tekniska fel kan uppstå. Därför står kunden för inköp och underhåll av städutrustning i sin bostad.
Uppsägning
Ingen uppsägningstid. Uppsägning av städabonnemanget ska göras via mail till oss.
Förändringar i avtalstext och allmänna villkor
Vid eventuella förändringar i de allmänna villkoren meddelas till kunden skriftligen via mail eller post. Förändringarna genomförs 30 dagar efter att de kommunicerats till kund. Om kunden ej godkänner ändringarna har denne 14 dagar på sig att skriftligen påpeka detta. Om kunden ej kommit in med invändningarna inom denna period så anser bägge partner att ändringarna har accepterats.